• Bijemy rekord w czytaniu na przerwie

•    W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych i kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom” społeczność naszej szkoły dnia 25 października br. przystąpiła do Ogólnopolskiej akcji  „Przerwa na czytanie - bicie rekordu w czytaniu na przerwie”.

Akcja ta ma na celu promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży szkolnej, zwrócenie uwagi uczniów na czytanie jako atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego w szkole oraz zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.

W naszej szkole, w czasie przerw międzylekcyjnych czytali wszyscy obecni tego dnia uczniowie w zorganizowanych „strefach czytania”. Natomiast dzieciom z oddziału przedszkolnego książkę pt. „Wychowanie przez rymowanie” czytała bibliotekarka p. Bożena Nowak oraz pedagog szkolny p. Elżbieta Sochaj.

Akcja bicia rekordu w czytaniu na przerwie została przeprowadzona po raz pierwszy w naszej szkole, ale będzie kontynuowana w latach następnych ze względu na duże zaangażowanie i aktywność uczniów.

Według badań, czytanie obniża poziom hormonów stresu nawet o 70% oraz daje podstawę do krytycznej analizy świata, gdyż kto wie więcej ma prawo oceniać, jak powinno się postępować.

Bożena Nowak

• Spotkania z muzyką

•    W nowym roku szkolnym kontynuujemy „Spotkania z muzyką”, czyli spotkania z artystami Filharmonii Narodowej w Warszawie.

21 października w repertuarze Filharmonii był teatr muzyczny „Pan Twardowski”, śpiewogra, opowiadająca o legendarnym szlachcicu Twardowskim. Historia renesansowego czarnoksiężnika przedstawiona została z dużym poczuciem humoru. Oprócz tytułowej postaci, na szkolnej scenie zobaczyliśmy również żonę bohatera – Panią Twardowską oraz sprytnego diabła, który ze wszystkich sił starał się, aby Pan Twardowski jak najszybciej trafił do piekła.

„Spotkania z muzyką” rozwijają muzyczne zainteresowania wśród uczniów oraz dostarczają mnóstwa różnorodnych emocji, jakie rodzą się podczas kontaktu z żywą sztuką.

Bardzo dziękujemy artystom z Filharmonii Narodowej za możliwość obcowania ze sztuką. Już nie możemy doczekać się następnego spotkania.

• Ślubowanie uczniów klasy pierwszej

•    Dnia 20 października 2022 r. w naszej szkole odbyła się uroczystość ślubowania i pasowania uczniów klasy I. Pierwszoklasiści wzięli udział w egzaminie wiedzy, który zdali celująco. Recytując wiersze, śpiewając piosenki, tańcząc  oraz rozwiązując zagadki udowodnili, że zasługują na miano ucznia naszej szkoły.

Na uroczystości gościliśmy Panią Dyrektor Wiesławę Rolewicz, Pana Wójta Gminy Wodynie Wojciecha Klepackiego, księdza proboszcza Romana Siłucha, rodziców oraz uczniów i wychowawców naszej szkoły.

Przed flagą Polski, pierwszoklasiści obiecali być dobrymi Polakami, swoją nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom, dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły oraz kochać i dbać o honor Ojczyzny Rzeczypospolitej Polskiej. Po złożeniu ślubowania Pani Dyrektor symbolicznym ołówkiem dokonała pasowania uczniów klasy I, którzy od tej pory stali się pełnoprawnymi uczniami naszej szkoły. Nowi uczniowie zostali nagrodzeni nie tylko gromkimi brawami, ale także licznymi prezentami, które otrzymali od Pana Wójta, rodziców i starszych kolegów. Cała uroczystość została uwieczniona pamiątkowym zdjęciem.

Dzisiejszy dzień był wyjątkowy zarówno dla uczniów, jak i dla rodziców, którzy nie kryjąc wzruszenia, z dumą podziwiali swoje pociechy. Następnie wszyscy goście wraz z uczniami klasy I udali się na słodki poczęstunek.

Naszym najmłodszym uczniom życzymy samych sukcesów i radości ze zdobywanej wiedzy.

Weronika Polak

• Dzień Edukacji Narodowej

•    Dzień Edukacji Narodowej, potocznie zwany Dniem Nauczyciela jest okazją do wyrażenia wdzięczności pracownikom oświaty za wysiłek włożony w wychowanie i wielkie serce wkładane na rzecz pracy z dziećmi. W tym dniu pamiętamy nie tylko o nauczycielach i wychowawcach, ale też o pracownikach obsługi i administracji. I właśnie z tej okazji 18 października 2022 r. zorganizowaliśmy szkolne obchody Dnia Edukacji Narodowej.

Uczniowie klasy V i VI przygotowali uroczystą akademię, na którą zaproszono wszystkich uczniów szkoły oraz grono pedagogiczne. Cała społeczność szkoły w odświętnych, galowych strojach wzięła udział w spotkaniu. W części oficjalnej odbyły się występy artystyczne. Uczniowie piosenką i słowem uświetnili ten wyjątkowy dzień w roku szkolnym. Wiele ciepłych i miłych słów popłynęło w kierunku nauczycieli i pracowników obsługi i administracji. Uczniowie docenili i podkreślili swoją wdzięczność za codzienny trud, poświęcenie, czujność i  troskę o dobro wychowanków. Samorząd Uczniowski także włączył się aktywnie w obchody tego ważnego święta i zadbał o to, aby każdemu pracownikowi naszej szkoły zostały wręczone przepiękne różyczki.

Po części oficjalnej głos zabrała Pani dyrektor Wiesława Rolewicz, która złożyła serdeczne życzenia wszystkim pracownikom szkoły, podziękowała za zaangażowanie, pasję oraz trud wkładany w kształcenie i wychowanie młodych pokoleń Polaków, za przewodnictwo w drodze do zdobywania wiedzy i kształtowanie postaw.

Wszystkim pracownikom szkoły życzymy jeszcze raz wszystkiego najlepszego!

Elżbieta Sochaj

• "Poznaj Polskę" – wycieczka edukacyjna klas V-VIII

•    Na początku października br. uczniowie klas V – VIII wzięli udział w wycieczce zorganizowanej w ramach programu MEiN „Poznaj Polskę”. Przedsięwzięcie to, ma na celu  umożliwić dzieciom i młodzieży poznawanie Polski -  jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków oraz osiągnięć naukowych.

My poznawaliśmy nasz kraj podążając trasą Wieliczka – Kraków – Chęciny. Przez trzy dni odkrywaliśmy nieznane nam miejsca oraz ciekawostki z historii Polski. Wycieczka była dla nas dużym wyzwaniem. Wyjechaliśmy w poniedziałek o godz. 6.00. I mimo tak wczesnej pory wszyscy stawili się punktualnie. Każdy zastanawiał się jak to będzie. W takim składzie i na tak długo jeszcze nie wyjeżdżaliśmy.

Pierwszy dzień upłynął nam na przejeździe i zwiedzaniu Kopalni Soli Wieliczka. Trasa zwiedzania była naprawdę długa. Dowiedzieliśmy się jak wydobywało się sól, jak pracowali górnicy, jak wyglądał ich strój roboczy i jakie narzędzia pomagały im w pracy. Podziwialiśmy solny żyrandol oraz kaplicę św. Kingi. Po drodze pokonaliśmy aż 800 schodów i to tylko w jedną stronę. Z kopalni wyjechaliśmy już windą. Zmęczeni i głodni udaliśmy się  do miejsca zakwaterowania, którym był Hotel „Na Wierzynka” w Wieliczce.

W drugim dniu program był bardzo napięty, a swoje podwoje otwierał przed nami Kraków. Zwiedzanie Krakowa rozpoczęliśmy od Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema. Mogliśmy się tam poczuć jak naukowcy odkrywający nowe prawa fizyki. Największym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród młodszych uczestników wycieczki, cieszył się tor saneczkowy. Chłopcy bardzo dobrze czuli się również w roli operatora koparki, a dziewczynki zafascynowała iluzja luster. Kiedy już nacieszyliśmy się zabawą udaliśmy się do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagielońskiego, który jest taką małą zieloną wyspą w centrum miasta. Na jego terenie rośnie ok. 5000 gatunków i odmian roślin z całego świata.

Ostatni w programie wtorkowego zwiedzania był historyczny zespół Krakowa i oczywiście Wawel. I jak się później okazało najbardziej wyczerpujący. Ale daliśmy radę. Nasza wiedza została poszerzona o ciekawostki m.in. z życia Jana Matejki oraz funkcjonowania Krakowa za ostatnich Piastów i Jagiellonów. No i na koniec oczywiście wizyta u smoka i pięknie rozpościerający się widok na Wisłę. Po tak wyczerpującym dniu każdy już tylko myślał o odpoczynku.

W ostatnim dniu „poznawania Polski”  udaliśmy się do Zamku Królewskiego w Chęcinach. Tam wspinaliśmy się na zamkowe wzgórze podziwiając rzeźby przedstawiające dawnych władców i ich małżonki. Najbardziej znaną królową, która mieszkała w Chęcinach, jest Bona Sforza – żona Zygmunta I Starego. Zamek w Chęcinach jest także miejscem, gdzie powstawały polskie filmy historyczne. Po zwiedzeniu warowni udaliśmy się do Jaskini Raj. Główną atrakcją jaskini jest gąszcz występujących w niej stalaktytów, ale także stalagmity, stalagnaty oraz pełne uroku kolumny naciekowe. Jaskinia zrobiła na nas naprawdę duże wrażenie.

Po wyjściu z jaskini czuliśmy niedosyt. Mieliśmy ochotę na dalsze poznawanie kraju, ale niestety program naszej wycieczki wyczerpał się. Przed nami była już tylko droga powrotna, która minęła nam bardzo szybko i o 20.00  byliśmy w Rudzie Wolińskiej.

Wycieczka była niesamowita. Wzbudziła w nas wiele pozytywnych emocji, które pozostaną w naszej pamięci. Chcielibyśmy za nie podziękować pani dyrektor - Wiesławie Rolewicz, bo to właśnie dzięki jej staraniom mogliśmy tyle przeżyć i zobaczyć. No i oczywiście wdzięczni jesteśmy pracownikom Biura Turystycznego „TRANS BUS” z Wodyń za przygotowanie oferty wycieczki.

Nad bezpieczeństwem uczniów podczas wycieczki czuwały wychowawczynie klas V -VIII - p. Anna Osiak, p. Edyta Rucińska i p. Bożena Nowak.

Anna Osiak

• „Poznaj Polskę” – wycieczka edukacyjna klas I-III

•    W październiku uczniowie klas 0 – III  w ramach projektu MEiN „Poznaj Polskę” wyjechali na wycieczkę do Zuzeli i Ciechanowca. Pierwszym punktem wycieczki była Zuzela, czyli miejsce urodzin i dzieciństwa Stefana Wyszyńskiego, późniejszego kardynała. W muzeum podziwialiśmy zdjęcia oraz pamiątki, a także usłyszeliśmy wiele ciekawostek z życia młodego Stefana i jego rodziny. Ponadto uczniowie odbyli spacer po pomieszczeniach odtworzonego wnętrza domu mieszkalnego państwa Wyszyńskich oraz zobaczyli izbę szkolną z początku XX w.

Po lekcji historii dzieci miały okazję nabyć pamiątki związane z Prymasem Tysiąclecia.

Tuż obok muzeum uczniowie odwiedzili także Sanktuarium Błogosławionego Stefana Wyszyńskiego, który został tam ochrzczony. W środku zobaczyliśmy chrzcielnicę oraz witraże ukazujące sceny z życia Kardynała.

Następnie udaliśmy się do Ciechanowca, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Rolnictwa. Można tam było dostrzec różnice pomiędzy chałupą ubogiego chłopa, a szlachcica zaściankowego. Z wielkim zainteresowaniem uczniowie podziwiali zabudowania gospodarskie ze zwierzętami, sprzęty rolnicze, spichlerze oraz rękodzieło ludowe, a także barwne eksponaty w Muzeum Pisanki.

Ostatnim punktem wycieczki było „Ranczo na Sówce” w Bujence, czyli miejsce hodowli Alpak. Uczniowie mogli zobaczyć te zwierzęta z bliska, dotykać je i spacerować z nimi po ranczu. Oprócz tego dzieci poznały obyczaje i środowisko życia tych peruwiańskich zwierząt. Ponadto malowały sobie twarze i wzięły udział w warsztatach plastycznych. Piękna pogoda i dobry humor pozwoliły zwiedzającym w pełni oddać się zabawom na świeżym powietrzu. Przed odjazdem przygotowano ognisko, przy którym można było nabrać sił po wyczerpujących zabawach.

Podczas całej wycieczki towarzyszył wszystkim dobry humor. Wyjazd wzbudził wiele pozytywnych emocji, które na długo pozostaną w pamięci uczniów.

Weronika Polak

• Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

•    7 października 2022 r. obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. W tym dniu, ludzie z całego świata uświadamiają innym, iż znajomość tabliczki mnożenia jest niezbędna w życiu codziennym oraz udowadniają, że można uczyć się jej z przyjemnością, a jej znajomość owocuje.

W naszej szkole został przeprowadzony konkurs z tabliczki mnożenia. Uczniowie mieli okazje odświeżyć sobie niezbędną wiedzę, ale również zmierzyć się w szkolnej rywalizacji. Chętnych było dużo, bo do konkursu przystąpiło 19-stu uczniów. Konkurs podzielono na dwie kategorie: I -  uczniowie klas V-VI (11 uczniów), II - uczniowie klas VII-VIII (8 uczniów). Uczestnicy rozwiązywali  zadania na czas.

Tytuł eksperta uzyskało 5-ciu uczniów, którzy w ciągu 2 minut rozwiązali ponad 50 przykładów.

Kategoria pierwsza:

1.      Filip Karpiński z klasy V,

2.      Anna Osiak z klasy VI,

3.      Patrycja Żydak z klasy V.

Kategoria druga:

1.      Bartosz Adamiak z klasy VIII,

2.      Julia Śledź z klasy VII.

Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia wzbudziły w uczniach wiele pozytywnych emocji, a rywalizacja zachęciła ich do dalszej nauki.

Gratulujemy wszystkim „Ekspertom Tabliczki Mnożenia”, dziękujemy uczniom, którzy dołączyli do tego wydarzenia!

Edyta Rucińska

• Spacer patriotyczny do Miejsca Pamięci Narodowej

•    6 października br., tak jak w poprzednich latach, wyruszyliśmy całą społecznością szkolną do Szostka, gdzie na skraju lasu znajduje się mogiła czterech żołnierzy AK poległych w 1944 r.

Pamięć o poległych żołnierzach, nie tylko tych w naszej najbliższej okolicy, ale też walczących o wolność i niepodległość Ojczyzny na wszystkich frontach naszego kraju, uczciliśmy wspólną modlitwą oraz odśpiewaniem hymnu państwowego. Następnie przedstawiciele Samorządu Szkolnego złożyli pod mogiłą wiązankę kwiatów oraz zapalili znicze. Każda klasa pod opieką wychowawców przygotowała krótki montaż słowno-muzyczny o treściach patriotycznych.

W czasie występów panowała niepowtarzalna atmosfera i podniosły nastrój. Na twarzach uczniów malowała się zaduma i refleksja.

Pielęgnowanie pamięci o ludziach i wydarzeniach minionych lat to obowiązek. To pamięć, która tworzy naszą tożsamość…

Poprzez odwiedzanie Miejsc Pamięci Narodowej „gdzie nasze serce i nasze dziedzictwo” pielęgnujemy wartości patriotyczne u naszych wychowanków.

Dziękujemy wszystkim, którzy aktywnie włączyli się w to działanie – uczniom, nauczycielom. Panu Tomaszowi Osińskiemu i pani Annie Adamiak dziękujemy za oczyszczenie mogiły oraz uporządkowanie wokół niej terenu.

• „Dzieci Sieci - Plik i Folder na tropie internetowych kłopotów”

•    Dnia 3 października uczniowie klas I-III wraz z wychowawcami wzięli udział w projekcie edukacyjnym  „Dzieci Sieci – Plik i Folder na tropie internetowych kłopotów”. W pierwszej części wydarzenia uczniowie zapoznali się  z nagranym spektaklem, który podejmował temat bezpiecznego i świadomego korzystania z internetu. Następnie w ramach drugiej, interaktywnej  części odbyła się pogadanka. W czasie wirtualnego spotkania bohaterowie przedstawienia Plik i Folder, krok po kroku wyjaśnili jak sobie radzić z zagrożeniami w cyberprzestrzeni.

Spektakl miał na celu pomóc młodym widzom w bezpiecznym odkrywaniu internetu. Podczas spotkania z Plikiem i Folderem, dzieci dowiedziały się jak mądrze korzystać z sieci i jakie są możliwe zagrożenia płynące z korzystania z internetu.

Elżbieta Sochaj

• Wyjazdy do Siedlec z okazji Dnia Chłopaka

•    30 września nie jest standardowym dniem w szkole, a to dlatego, że obchodzimy wtedy Dzień Chłopaka, czyli święto cieszące się popularnością wśród młodych ludzi. Z tej okazji w piątek w kilku klasach dziewczynki przygotowały dla kolegów poczęstunek.

Jednak to nie koniec atrakcji związanych ze świętowaniem Dnia Chłopaka. W poniedziałek, 3 października wszystkie klasy uczestniczyły w integracyjnych wyjazdach do Siedlec.

Program obejmował:

- w klasach I-III oraz oddziale przedszkolnym spektakl teatralny „Kopciuszek” wystawiony przez Katolicki Teatr Edukacji z Krakowa;  zabawy z profesjonalnymi trenerami  w Sali G4;  poczęstunek.

- w klasach V-VI  emocjonujący film „TEDI i szmaragdowa tablica”; poczęstunek.

- w klasach VII –VIII  widowisko teatralne „Dziady” Adama Mickiewicza, w czasie którego na scenie panowała aura niepokoju, tajemniczości i grozy. Widowisko przygotowane było przez Katolicki Teatr Edukacji.

Dzień Chłopaka to była dobra okazja do spotkania się w gronie szkolnych kolegów i koleżanek poza budynkiem szkoły. Wspólne wyjazdy stały się wspaniałą okazją do integracji i miłego spędzenia czasu.

• Nocka w szkole

•    Noc z 30 września na 1 października 2022 roku uczniowie klasy siódmej i ósmej spędzili w szkole.

Spotkanie integracyjne klas było okazją do uczczenia Dnia Chłopaka, inauguracji Miesiąca Bibliotek Szkolnych, a przede wszystkim do dobrej zabawy.

Noc w Bibliotece rozpoczęła się o godz. 1900  wspólną modlitwą oraz pizzą. Czas upłynął szybko. Nie zabrakło rozgrywek w piłkę siatkową, zabawy przy muzyce, przeglądu nowości wydawniczych oraz gier i zabaw zainicjowanych przez uczestników.

Nad bezpieczeństwem dzieci czuwała wychowawczyni p. Bożena Nowak oraz nauczyciele p. Kinga Wąsowska i  p. Tomasz Osiński.

Bożena Nowak

• Powiatowy Turniej Piłki Nożnej

•    W dniu 30 września, po raz kolejny byliśmy gospodarzami Powiatowego Turnieju Piłki Nożnej chłopców z klasy VII i VIII. Oczywiście nie mogło zabraknąć tam reprezentacji naszej szkoły. Chłopcy, jak zwykle dali z siebie wszystko rozgrywając dobre zawody. Jeden mecz zakończył się zwycięstwem, niestety w dwóch kolejnych musieliśmy uznać wyższość rywala. Wyniki nie były dla nas priorytetem, najważniejsza była radość z gry oraz niezapomniane emocje, które towarzyszyły każdemu spotkaniu.

Rozgrywki piłkarskie mamy już za sobą, zaczynamy przygotowania do turnieju siatkówki.

Kamil Stanisławowski

• Spotkanie z policjantem

•    26 września 2022 roku w naszej szkole obyło się spotkanie uczniów klas 0-III z dzielnicowym st. sierż. Tomaszem  Kiełczykowskim z Komisariatu Policji w Skórcu.

Każdy z nas jest codziennie uczestnikiem ruchu drogowego, zarówno podczas jazdy rowerem, na  hulajnodze, jak i pieszych wędrówek.

Na początku spotkania, Pan policjant przeprowadził z dziećmi rozmowę na temat bezpiecznego poruszaniu się po ulicach. W szczególności omówił zasady bezpiecznej drogi do i ze szkoły:

- bezpieczne przechodzenie przez ulicę,

- prawidłowe zachowanie się na przejściach dla pieszych,

- zachowanie bezpieczeństwa podczas oczekiwania na autobus szkolny.

Nasi uczniowie doskonale wiedzieli, że przechodzimy tylko na zielonym świetle, a gdy nie ma sygnalizacji musimy się rozejrzeć w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo. Aby być bezpiecznym pieszym, należy być także dobrze widocznym - zakładać  kamizelkę odblaskową lub inny element garderoby z odblaskiem, gdy poruszamy się po drodze wieczorem.

Następnie udaliśmy się na przejście dla pieszych, gdzie w praktyce ćwiczyliśmy wszystkie poznane zasady. Dzieci mają dużą wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa panujących na drodze, ale zawsze warto o nich przypominać.

Panu Tomaszowi Kiełczykowskiemu dziękujemy za wspaniałe zajęcia. To było bardzo miłe i ciekawe spotkanie.